شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦
دانشجوى موفق كسى است كه خوب درس بخواند، خوب تهذيب اخلاق بكند و خوب ورزش بكند.(مقام معظم رهبری) ................................................................ اكنون دانشگاه به تلاش براى پيشرفت علمى و رشد فكرى و نورانيت معنوى روزافزون بيش از هميشه نيازمند است. (مقام معظم رهبری)
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 8053
 بازدید امروز : 4570
 کل بازدید : 2932117
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 0/5000
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اخبار > نکات تغذیه ای در ایام امتحانات


   نسخه چاپي    ارسال به دوست
 
    نکات تغذیه ای در ایام امتحانات
  

 

 


 

نکات تغذیه ای در ایام امتحانات

   بسیاری از دانشجویان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می ‌پردازند و تصور می‌ کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می ‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می ‌توان بازده فکری را افزایش داد.

به کارگیری نکات و توصیه ‌های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد.



1- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید

2- بررسی‌ های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.

3- کارشناسان تغذیه به افرادی که اضطراب زیادی دارند توصیه می ‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

4- بعضی از افراد  به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌ کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی ‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.

5- خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در شب امتحان کمک می ‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌ های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.


  

 

6- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می ‌کند، زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

7- مصرف سبزی‌ و میوه‌ های تازه توصیه می‌ شود.

 

8- در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری كنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل كنید.

9- از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ ها ممکن است در نگاه اول انرژی ‌زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن ها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.

 


10- بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی ‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلكه سبب چاقی‌ ‌می‌ شود.

11- مصرف روزانه یك لیوان شیر،‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.

Description: قیمت لبنیات


12- خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

 

  13-  از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری كنید، ولی چای كم‌ رنگ  یا چای سبز مفید است.


  Description: http://www.parsiteb.com/images/Untitled-1.jpg


14- مصرف ویتامین C  در افزایش قدرت یادگیری وکاهش استرس اهمیت دارد. اگر ویتامین C  در کنار غذاهای حاوی آهن مصرف شود مانع بروز کم خونی خواهد بود. لذا مصرف لیمو ترش و سایر مرکبات را فراموش نکنید.



  15- تغذیه متعادل و متنوع شامل نان و غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت ها و میوه‌ها سبب كاهش استرس در زمان امتحان می ‌شود.

Description: 1447_634821671040166485_l

 


16- اگر احساس خستگی می ‌كنید، كمی استراحت كنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرك، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی ‌شود.

 


گروه خبری :اخبار معاونت دانشجویی, مقالات آموزشی مرکز بهداشت, تغذيه, اخبار بهداشت و سلامت دوشنبه ١٧ خرداد ١٣٩٥ ساعت :١٢:٣٣ تعداد نمایش:774 کد خبر : ٩٥٢٣

 
 





تمامي حقوق مادي و معنوي براي معاونت دانشجویی دانشگاه سمنان محفوظ است.
.Copyright  © 2017 Semnan University  stu.semnan.ac.ir  All rights reserved