جمعه ٢٨ مهر ١٣٩٦
دانشجوى موفق كسى است كه خوب درس بخواند، خوب تهذيب اخلاق بكند و خوب ورزش بكند.(مقام معظم رهبری) ................................................................ اكنون دانشگاه به تلاش براى پيشرفت علمى و رشد فكرى و نورانيت معنوى روزافزون بيش از هميشه نيازمند است. (مقام معظم رهبری)
صفحه اصلیIبرنامه غذاييIهمه اخبارIفرمهاIآيين نامه هاIگالري تصاويرIملاقات با مسئولين Iجستجوی پیشرفته
پیوندهای مرتبط
دفتر مشاوره و سلامت

پیشگیری نوین

مرکز مشاوره دانشگاه تهران
شعار نوشته ها
 
نعمت هاي خدا را بشمار،نه محروميت ها را

تقویم سلامت
 صفحه اصلی > مرکز مشاوره دانشجويي > دانستني ها > پیامی روانشناختی به دانشجویان جدیدالورود 
پیامی روانشناختی به دانشجویان جدیدالورود

پيامي روانشناختي به دانشجويان جديد الورود

دکتر اسحق رحیمیان بوگر

استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه

   سازگاری با زندگی دانشجویی، فرايندی چند بعدی است. در این زمینه عوامل خطر و عوامل محافظ نقش بسزایی دارد. شناسائی موقعیت های خطر و مداخله در آن اولین قدم پیشگیری از آسیب های روانی- اجتماعی دوران دانشجویی است. عوامل خطر فردی نظیر مشکلات شخصيتی، روانشناختی، و روانپزشکی، مشکل در دستيابي به صميميت هيجاني در روابط انسانی، ناکامی ها، شکست ها و بدبياری ها، مشکل در رابطه خود با ديگران، خيال پردازی و زندگی روئيائی، کمبود مهارت های اجتماعی، و هيجان خواهی بالا می توانند به طور جدی سازگاری با زندگی دانشجویی را به چالش بکشند و مانعی اساسی بر سر راه سازگاری در این دوران باشند. از طرفی، عوامل محافظتی درون فردی نظیر تاب آوری، سرسختی روانشناختی، سبک دلبستگی ايمن، خود کنترلی، خوش بینی و حمايت اجتماعی قادرند سازگاری با زندگی دانشجویی را تسهیل نمایند. انتظار می رود که دانشجویان جدیدالورود بتوانند اصول روانشناختی ذیر را سرلوحه ارتقای بهداشت روان خود طی این دوران حساس قرار دهند:

  • دل ها تنها با ياد خدا آرام می گيرد، نيايش کنيد که او بهترين شنونده است.
  • عزت نفس، الفبای بهداشت روانی است، عزت نفس خود را به خاطر امور بی ارزش و کم اهميت پايمال نسازيد.
  • شما مسئول سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی خود هستنيد.
  • هر کس محصول انديشه خويش است و رفتار و کردار هر فردی نتيجه شيوه تفکر اوست.، پس خواستار رشد خود باشيد.
  • آزردگی انسان از رويدادها نيست، بلکه ناشی از ديدگاه او نسبت به رويدادها است.
  • زندگی دانشجویی با تجارب شکست و موفقیت در هم آمیخته است و انديشه های جسورانه مانند شطرنج بازانی می مانند که حمله می کنند، با وجود احتمال شکست اين موضوع می تواند آغاز يک پيروزی باشد.
  • با موفقیت خود را گم نکنید، هنر برقراری ارتباط سالم با ديگران و تطابق مفيد با محيط از خصوصيات رشد روانی مناسب است.
  • خوب صحبت کردن و به ديگران فرصت حرف زدن دادن باعث افزايش دوستانمان می شود و در ضمن امکان شناخت بيشتر آنها را به ما می دهد.
  • هر رابطه ای متفاوت است و فقط روابط انسانی سالم در زندگی باعث افزايش کارائی و کاهش اختلالات عصبی می گردد.
  • به موقعيت فعلی خود به عنوان یک دانشجوی توانمند فکر کنيد، آيا می دانيد ميليونها نفر حاضرند هر کاری انجام دهند تا اين موقعيت شما را داشته باشند. سعی کنيد نعمت ها و جنبه های مثبت زندگييتان را تحسين کنيد و نعمت ها را به خاطر بسپاريد.
  • امروره داشتن هدف در زندگی قدرت است، پس با هدف گزينی در یک محیط دانشگاهی خود را مقتدر و آرام سازيد؛
  • هر وقت برای دست یابی به موفقیت و کمال از کلمه » بايد « در صحبتهايتان استفاده کنيد، به فشار روانی خود اضافه می کنيد و آرامش روان خود را کاهش می دهيد کلمه »ترجيح می دهم « يا هر کلمه مناسبتر ديگری را جايگزين » بايدها« کنيد تا زندگی راحت تر به نظر برسد.
  • به خودتان حق اشتباه کردن و غير کامل بودن بدهيد و در عين حال شاد باشيد و معتقد باشيد که لايق دوست داشتن هستيد و می توانيد در يک دنيای پرتلاطم زندگی کنيد. اگر فکر می کنید بازنده می شوید، بازنده شده اید. زیرا در این دنیا پلۀ اول نردبان موفقیت، ارادۀ خود شخص است، همه چیز به حالت ذهنی شما بستگی دارد.
  • مقابله موفقيت آميز با شکست به معنی زندگی کردن با انتظارات معقول است.
  • با ديگران همدل باشيد،به ياد داشته باشيد که همدلی کليد حل مشکلات دز روابط انسانی است.
  • ملاک سلامت روانی صداقت منصفانه با خود است.
  • ياد بگيريد اعمال و عقايد ديگران شما را پريشان و آشفته نسازد.
  • ورزش فرصتی برای انحراف توجه از مسائل و مشکلات است و خشم، افسردگی و اضطراب را کنترل          می نمايد.
  • اين حقيقت را به خود تلقين کنيد که زندگی سراسر پيروزی نيست و فراز و نشيب بسيار دارد، و نیز به ياد داشته باشيد که ديگران نمي توانند هميشه به ميل شما رفتار کنند.
  • خوشبختی یک نقطه نیست بلکه فرایندی مستمر طی زندگی فرد است، پس آرامش را در لحظه به لحظه امور بجوئيد.
  • خود را ارزشمند بدانيد و اجازه ندهيد افرادی آسیب دیده اختيارتان را در دست بگيرند، اجازه ندهيد معيارهايتان را تعيين کنند، خودتان باشيد، به اعتقادات و ارزش های شخصی و معنوی خود احترام بگذاريد و به چيزی که نيستيد، تظاهر نکنيد.
  • اگر کار و استرس شما را خسته کرده است، ذکر و معنويت را با آن همراه سازيد.
  • خطاهای شناختی خود را به چالش بکشيد و نابود سازيد تا آرامش يابيد.

 

دعوت به همکاری
                                                   بازدید این صفحه : 7770       Iبازدید امروز: 510      I   کل بازدید: 3045366      I بازدید آنلاین: 7      I   زمان بارگزاری صفحه: 0/4554      ثانیه                                                  
پیوند هاIتلفن هاIارتباط با ماIنقشه سایت
تمامي حقوق مادي و معنوي براي معاونت دانشجویی دانشگاه سمنان محفوظ است.
.Copyright  © 2017 Semnan University  stu.semnan.ac.ir  All rights reserved