•  

پرسش های پر تکرار دانشجویان در خصوص اداره رفاه (دریافت و پرداخت وام)  و پورتال دانشجویی

 

۱. نحوهً ورود به پورتال دانشجویی چگونه است؟

پاسخ: با استفاده از مرورگر موزیلا و گوگل کروم می‌توانید وارد پورتال دانشجویی به آدرس Refah.swf.ir شوید.

۲. در صورت فراموش کردن کلمه عبور چه کار باید کرد؟

پاسخ: وارد سایت Refah.swf.ir شده و قسمت فراموشی رمز را میزنیم سپس مراحل فراموشی را انجام داده و در نهایت بعد از تغییر رمز  با شماره ملی به عنوان کلمه کاربری و رمز جدیدی که در مرحله تغییر رمز تعریف کرده ایم وارد سامانه صندوق رفاه دانشجویی می شویم.

 3. در صورت بروز مشکل در مرحله ورود رمز کارت بانکی در فرآیند بازپرداخت چه کار باید کرد؟

پاسخ: در صورت اشکال یا قطعی در درگاه بانک تا رفع اشکال صبر کنید. در غیر این صورت از کارت بانکی دیگری استفاده کنید.

4. راه‌های برقراری تماس تلفنی با کارشناسان تسویه حساب چیست؟

پاسخ: در صورت نیاز به راهنمایی در خصوص دفترچه اقساط، تسویه حساب، بدهی و دریافت وام و یا تنظیم سند تعهد با شماره تلفن های  31532004 ،  31532005 ، 31532002، 31532009 و 31532010 با پیش شماره 023 تماس حاصل فرمایید.

5. در صورتی که وجه پرداختی از حساب کسر شده، اما به پرونده انتقال نیافته است چه باید کرد؟

پاسخ: اگر پس از کسر مبلغ از حساب به مدت ۷۲ ساعت وجه پرداختی به حساب دانش آموخته باز نگردد، می‌بایست پس از دریافت صورتحساب (گردش ۷۲ ساعته حساب از لحظه پرداخت) و اعلام درگاه پرداخت از طریق ارائه مدارک به دانشگاه محل تحصیل و تنظیم درخواست کار به صندوق منعکس گردد.

6 . نحوه استرداد مبلغ اضافه واریزی چگونه است؟

پاسخ: الف: پرکردن فرم استرداد وجه توسط دانشجو

ب: ارائه درخواست استرداد از طریق دانشگاه در قالب درخواست کار به صندوق رفاه دانشجویان

7. در صورتی که مبلغ بدهی را دوبار واریز نموده باشم چه باید کرد؟

پاسخ: با توجه به اینکه مبلغ اضافه واریزی قابل برگشت نمی باشد باید تا زمان فارغ التحصیلی و تسویه حساب صبر نمایند و پس از صدور تسویه حساب با پرکردن فرم استرداد وجه و درخواست توسط دانشگاه به صندوق رفاه مبلغ اضافه واریزی از طریق صندوق قابل برگشت می‌باشد.

 8. تاریخ ارائه در خواست وام چه زمانی می باشد؟

پاسخ: در اوائل شروع هر ترم طبق بخشنامه صندوق رفاه اطلاعیه صادر می شود و در سایت معاونت دانشجویی دانشگاه سمنان بارگذاری می گردد.

 9. مراحل ثبت نام وام دانشجویی چگونه است؟

پاسخ: مراحل ثبت نام و بارگذاری مدارک غیر حضوری از طریق پورتال دانشجویی صندوق رفاهhttp://refah.swf.ir می باشد.

مراحل اجرایی:

 الف: تشکیل پرونده و ثبت اطلاعات شخصی به همراه شماره حساب و شماره شبا بانک تجارت و همچنین ثبت اطلاعات مقطع تحصیلی در پورتال دانشجویی صندوق رفاه به آدرس http://refah.swf.ir

ب: مراجعه مجدد به پورتال در بازه زمانی اعلام شده و ثبت وام مورد نظر

ج: ثبت سند تعهد محضری تکمیل شده در دفتر اسنادرسمی و کپی حکم استخدامی ضامن که کارمند رسمی یا پیمانی می باشد(در صورت بازنشستگی بایدحکم بازنشستگی) در پورتال صندوق رفاه و تحویل اصل مدارک به اداره رفاه دانشگاه ثبت مدارک لازم در خصوص وام های ضروری، ودیعه مسکن، ازدواج، از طریق پورتال و تحویل اصل مدارک به اداره رفاه دانشگاه

10- نحوه ورود به پورتال چگونه است؟

فقط با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس از طریق رایانه می‌توانید وارد پورتال دانشجویی صندوق رفاه به نشانی https://bp.swf.ir شوید.

11- چرا پس از این که وارد پورتال می‌شوم، با پیامی مواجه می‌شوم که مهلت استفاده از این سایت به اتمام رسیده است؟

دقت کنید که s بعد از http حتماً درج شده باشد.

12- در هنگام ثبت‌نام دانشجو، نام دانشگاه یا رشته، گزینه موردنظر ثبت نمی‌شود، می‌آید. لطفاً راهنمایی کنید.

باید از طریق مرورگر اینترنت اکسپلور در بخش Tools گزینه Compatibility View Settings را انتخاب کرده و سایت صندوق رفاه به آدرس swf.ir را اضافه کنید.

13- هنگام ثبت‌نام دانشجو در پورتال، پیغام «اشکال در بازیابی اطلاعات، عدم هم‌خوانی مرکز آموزشی، یا ثبت وام برای دانشجویان در حال تحصیل امکان‌پذیر است» می‌دهد، برای رفع خطا چه باید کرد؟

اشکال در بازیابی اطلاعات و عدم هم‌خوانی یعنی اطّلاعات آموزشی دانشجو از سامانه آموزشی به سامانه وزارت علوم ارسال نشده و در آن دانشگاه، مقطع و دوره شناسایی نشده است. چنانچه با این پیام مواجه شدید، مراتب را به کارشناس اداره رفاه اطّلاع دهید تا اقدام لازم برای حل مشکل صورت گیرد. چنانچه هر تغییری در وضع دانشجو نسبت به زمان قبولی در کنکور صورت گرفته باشد (تغییر نام خانوادگی، رشته، دوره و ...)، ممکن است دانشجو با این خطا مواجه شود.

14-  دانشجو برای ثبت‌نام در پورتال با پیغام «عدم هم‌خوانی شماره تلفن همراه با مشخصات دانشجو» مواجه می‌شود، مشکل چیست؟

با توجه به فعّال‌سازی وب‌سرویس شاهکار، برای احراز مالکیت شماره همراه متقاضیان وام صندوق، اگر شماره تلفن به نام دانشجو نباشد، باید به یکی از دفاتر همراه اول، ایرانسل یا رایتل مراجعه کند و نسبت به ثبت‌نام قطعی شماره همراه به نام دانشجو اقدام کند. سپس شماره همراه دانشجو در سیستم اتوماسیون جامع صندوق ثبت شود.

 

15- چرا پیامک‌های اطّلاع‌رسانی یا کد صحت‌سنجی برای ورود به سیستم را دریافت نمی‌کنم؟

دقّت کنید که پیامک‌های تبلیغاتی را نبسته باشید تا امکان ارتباط با شما وجود داشته باشد. می‌توانید با کد دستوری #800* از وضعیت پیامک تبلیغاتی خط خود مطّلع شوید.

16- در هنگام ثبت وام در پورتال دانشجویی، با پیغام خطای نداشتن شماره حساب مواجه می‌شوم؟

در صورت نداشتن شماره حساب در پرونده دانشجویی، قبل از ثبت تقاضای وام تحصیلی، ضروری، مسکن و ویژه دکتری، باید شماره حساب بانک تجارت به نام خود را برای دانشگاه ارسال کنید. اطّلاعات مورد نیاز شامل شماره حساب، شماره شبا، کد شعبه، شهر شعبه و شماره دانشجویی خود را به رایانامه refah@um.ac.ir ارسال کنید تا توسط کارشناس اداره رفاه، در سیستم ثبت شود. دقّت کنید که شماره حساب به نام خود دانشجو باشد و دانشجویان نوبت دوّم نیاز به شماره حساب ندارند.

17- در صورت فراموش کردن کلمه عبور چه باید کرد؟

پاسخ الف: در پورتال دانشجویی صندوق رفاه، پیوند «کلمه عبور خود را فراموش کرده‌ام» را انتخاب کنید. با ثبت کد ملی و شماره همراه و زدن کلید دریافت کلمه عبور جدید، کلمه عبور جدید برای شما پیامک می‌شود.
پاسخ ب: در صورت عدم ارسال کلمه عبور از طریق سیستم به تلفن همراه دانشجو، به روز رسانی باید توسط کارشناس اداره رفاه دانشگاه محل تحصیل، از طریق پرونده پورتال دانشجویی انجام شود.

18- در هنگام ثبت وام در پورتال توسط دانشجو، پیغام "ثبت وام برای دانشجویان شاغل امکان پذیر نیست" می‌دهد، لطفاً راهنمایی کنید.

مطابق آئین‌نامه و قانون صندوق رفاه، اعطای وام (به جز وام شهریه) به دانشجویان شاغل ممنوع است، مگر اینکه دانشجو نامه استعلام از بیمه مبنی بر عدم اشتغال یا زنان خانه‌دار یا خویش‌فرمایی تهیّه و برای کارشناس اداره رفاه دانشگاه ارسال کند.

19- چرا میزان وام پرداختی به یک دانشجو در همان مقطع تحصیلی نصف دانشجوی دیگر است؟

چنانچه در یکی از دو ترم قبل از نیم‌سال مورد تقاضا، دانشجو مشروط باشد، میزان وام پرداختی به او نصف می‌شود.

 

20- درخواست وام دانشجو حذف شده و پیغام »به دلیل عدم مراجعه، برقراری وام مقدور نمی‌باشد«.، نمایش داده شده است. چه باید کرد؟

با توجّه به اینکه سیستم صندوق رفاه، اطّلاعات را از سیستم آموزشی دانشجویان دریافت می‌کند، در صورتی که دانشجو به هر دلیل، انتخاب واحد نکرده باشد، امکان ثبت وام برای وی مقدور نیست. از پورتال دانشجویی درخواست «اعاده به تحصیل» را ثبت کند و پس از پیگیری و جاری شدن و انتخاب واحد دانشجو، مراتب را به کارشناس رفاه اطّلاع دهد تا در صورت داشتن زمان کافی، تسهیلات دانشجویی برقرار شود.

 

21- برای دانشجو پیامک تأیید وام توسط اداره رفاه ارسال شده است، چه زمانی وام به حسابش واریز می‌شود؟

پس از دریافت دوّمین پیامک با محتوای «درخواست وام شما به واحد مالی صندوق ارسال شد»، تقریباً ۲۱ روز کاری (بدون احتساب تعطیلات) زمان می‌برد تا وام به حساب شما واریز شود.

 

22- با وجود پرداخت وام همه دانشجویان، چرا برای دانشجویان نوبت دوّم واریز نشده است؟

وام شهریه دانشجویان نوبت دوّم به حساب شهریه آن‌ها واریز می‌شود، نه به حساب شخصی‌شان.

 

23- برای اینکه وام تحصیلی برای دانشجویان متأهل، با نرخ متأهلی ثبت شود، چه اقدامی لازم است؟

باید دانشجویان مدارک تأهل شامل تصویر شناسنامه و تصویر سند ازدواج را به اداره رفاه با رایانامه refah@um.ac.ir ارسال کنند تا پس از درج تأهل در سامانه، برای آنان مبلغ بر اساس دانشجوی متأهل محاسبه شود.

24- آیا به دانشجوی خانم سرپرست خانوار ودیعه مسکن متأهلی تعلق می‌گیرد؟

در صورتی که دارای فرزند هستید و حضانت فرزند بر عهده شماست، بایستی مدارک مربوطه را برای کارشناس اداره رفاه ارسال کنید تا این وام برقرار شود.

25- آیا در زمان مرخصی تحصیلی و یا حذف ترم، می‌توان از وام‌های دانشجویی استفاده کرد؟

خیر. دانشجو باید در حال تحصیل و دارای انتخاب واحد باشد و همچنین در سنوات مجاز رفاهی باشد.

 

26- چرا دانشجویی که ۵ ترم از مرخصی زایمان استفاده کرده است، نمی‌تواند درخواست وام بدهد، درحالی که هنوز در سنوات مجاز آموزشی است؟

مرخصی بدون احتساب در سنوات، سنوات آموزشی را حذف می‌کند و در سنوات رفاهی برای افزایش مدّت وام تأثیری ندارد. در ترم‌های مرخصی (صرف نظر از نوع محاسبه در سنوات)، دانشجو امکان درخواست وام ندارد.

 

27- آیا ضامن با جواز کسب و یا کارمند آستان قدس می‌تواند ضامن باشد؟

خیر. ضامن باید حتماً کارمند رسمی، پیمانی یا قراردادی در سازمان‌های تحت نظر سازمان امور استخدامی کشوری باشد. شغل آزاد نمی‌تواند ضامن وام باشد.

28- درخواست وام دانشجو به دلیل اینکه چند مورد از اقساط وام مقطع قبلی معوّق مانده است، حذف شده است، برای برقراری وام چه باید کرد؟

بدهی معوّق مقطع قبلی خود را پرداخت کنید و سپس با کارشناس اداره رفاه تماس بگیرد تا در صورت عدم گذشتن از مهلت تأیید وام، وام شما برقرار شود.

29- آیا زوجی که هر دو دانشجوی روزانه هستند، می‌توانند هر دو نفر وام ودیعه مسکن متأهلی دریافت کنند؟

خیر. تنها به یکی از زوجین تعلق می‌گیرد.

30- آیا برای درخواست ودیعه مسکن، کد رهگیری الزامی است؟

بله، حتماً باید کد رهگیری درج شود.

31- تفاوت در زمان پرداخت وام به دانشجویانی که در یک زمان درخواست وام داده‌اند، به چه دلیل است؟

وام‌ها پس از تأیید، طی لیست‌های مختلف به صندوق رفاه ارسال می‌شود. بعضی وقت‌ها درخواست وام برخی دانشجویان به دلیل پاره‌ای مشکلات آموزشی مثل عدم ثبت کامل نمرات، عدم دریافت مدارک مورد نیاز وام، واحد کمتر از حد مجاز و یا خطاهای سیستمی، قابل تأیید نیست و نیاز به مکاتبه با صندوق رفاه دارد که به این دلیل، تأیید آن زمان‌بر است و بایستی طی لیست‌های بعدی به صندوق رفاه ارسال شود.

32- ارسال مدارک مورد نیاز برای وام‌های ضروری به چه صورت است؟

فایل تصویری مدارک مورد نیاز با پسوند jpg را با کیفیت مناسب و درج شماره دانشجویی به رایانامه refah@um.ac.ir ارسال کنید تا ثبت شود.

33- برای استفاده از وام خرید لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند، کدام درخواست باید انتخاب شود؟

وام ضروری به تشخیص رئیس صندوق و فاکتور خرید ممهور به مهر فروشگاه، برای کارشناس اداره رفاه ارسال شود.

 34- آیا بیمه حوادث شامل عمل‌های جراحی می‌شود؟

بیمه حوادث تنها به مواردی تعلّق می‌گیرد که در قالب حادثه، قابل تعریف باشد.

35- آیا قبل از پرداخت هزینه، می‌توانیم از دانشگاه نامه‌ای برای پرداخت هزینه‌های درمان دریافت کنیم؟

خیر. باید ابتدا هزینه را پرداخت کنید و سپس با مراجعه به دانشگاه، مدارک و هزینه‌ها را تحویل دهید، تا نسبت به معرفی شما به اداره بیمه و جبران غرامت اقدام لازم صورت گیرد.

36- آیا حادثه‌ای که در تعطیلات تابستان برای ما اتفاق بیفتد، مشمول بیمه حوادث می‌شود؟

چنانچه در سال تحصیلی مربوطه، دانشجوی جاری بوده‌اید و انتخاب واحد کرده باشید، مشمول پرداخت غرامت می‌شوید.

37) آیا بیمه حوادث مربوط به اتّفاق‌هایی است که صرفاً در دانشگاه برای ما رخ می‌دهد؟

در زمانی که شما مشمول خدمات بیمه حوادث هستید، هر حادثه‌ای در هر نقطه جهان برای‌تان رخ دهد، مشمول بیمه حوادث می‌شود.